افسردگی فصلی

آیا زمستان آنقدر خلق شما را پایین می آورد که شما فکر می کنید که نباید به این صورت باشد؟ اگر این اتفاق برای شما رخ می دهد، امکان دارد که شما افسردگی فصلی داشته باشید، که همچنین به عنوان اختلال خلقی فصلی (SAD) نیز شناخته می شود.

افسردگی فصلی یک اختلال خلقی است که هر ساله در زمان مشخصی رخ می دهد. یک اختلال افسردگی نادر فصلی، که به عنوان افسردگی تابستان شناخته شده است، از اواخر بهار یا اوایل تابستان شروع می شود و با شروع پاییز پایان می پذیرد.

 

دلایل

در حالی که ما علت اصلی SAD را نمی دانیم، برخی از دانشمندان فکر می کنند که ترشح بیشتر برخی از هورمون ها در مغز باعث تغییر نگرش فرد در زمان خاصی از سال نسبت به زندگی می شود. متخصصان بر این باورند که ممکن است SAD با تغییرات هورمونی در ارتباط باشد. در یک نظریه مطرح شده است که کم شدن شدت تابش آفتاب در طول پاییز و زمستان باعث کم شدن ترشح هورمون سرتونین (یک ماده ی شیمیایی که برای تنظیم خلق و خو در مغز ترشح می شود) می شود.

زمانی که مسیر سلول های عصبی در مغز که خلق را تنظیم می کنند به صورت طبیعی کار نمی کند، نتیجه داشتن احساس افسردگی همراه با علائم خستگی و افزایش وزن می شود.

اختلال SAD معمولا از سنین نوجوانی شروع می شود و در زنان بیشتر از مردان این اختلال شیوع دارد. برخی از افراد مبتلا به SADعلائم خفیفی دارند و احساس تحریک پذیری می کنند. و برخی دیگر علائم شان شدیدتر است و بر روی ارتباطات و کارشنان تاثیر می گذارد.اختلال عاطفی فصلی

به این دلیل که SAD با تابش نور خورشید در ارتباط است، غالبا این اختلال در کشورهایی که تابش آفتاب ملایمی را در تمام طول سال دارا هستند مشاهده نمی شود.

علائم زمستان

کسانی که به اختلال SAD متلا هستند نشانه های هشدار دهندی طبیعی افسردگی شامل:

  • کمبود انرژی
  • اشکال در تمرکز
  • خستگی
  • اشتهای زیاد
  • انزوا طلبی
  • خواب زیاد
  • افزایش وزن

علائم افسردگی تابستان

  • کاهش اشتها
  • مشکل خواب
  • کاهش وزن

تشخیص

اگر شما احساس افسردگی می کنید و برخی از علائم بالا را دارید، برای ارزیابی و تشخیص به پزشک مراجعه کنید، پزشک می تواند روش های درمانی خاصی را به شما پیشنهاد دهد.

درمان

درمان های مختلفی برای این اختلال وجود دارد، که بستگی به شدت علائم شما دارد. همچنین، اگر شما به نوع دیگری از افسردگی مبتلا شده باشید یا اختلال دو قطبی داشته باشید درمان ها از طریق دیگری صورت می گیرد.

داروهای ضد افسردگی سنتی اغلب برای درمان افسردگی فصلی مورد استفاده قرار می گیرد. داروی بوپرویبون  XL در حال حاضر تنها دارویی است که مورد تایید موسسه ی FDA برای جلوگیری از اختلال افسردگی SAD می باشد.

بسیاری از پزشکان به بیماران مبتلا به اختلال SAD توصیه می کنند که صبح زود از خواب بیدار شوند و از خانه بیرون بروند تا بتوانند از نور طبیعی آفتاب استفاده کنند اگر این مسئله به دلیل نبود آفتاب در ماه های زمستان برای آنها امکان پذیر نیست، داروهای ضد افسردگی یا نور درمانی می توانند کمک کننده باشند.

نور درمانی

برخی از محققان بین افسردگی فصلی و میزان ترشح هورمون ملاتونین ارتباط قائل هستند، این هورمون باعث خواب آلودگی می شود. نور باعث تغییر میزان ملاتونین در سیستم عصبی می شود و هورمون سرتونین را افزایش می دهد. نور درمانی یک اثر ضد افسردگی را دارا می باشد.

زمانی که طیف نوری به صورت مستقیم به چشمان شما می تابد، شما تقریبا 20 بار در معرض نور روشن تر از نور طبیعی اتاق قرار می گیرید. این درمان با 10 بار در روز شروع می شود و به 15 دقیقه در روز می رسد. سپس بسته به واکنش تان به 30 تا 45 دقیقه در روز افزایش پیدا می کند.

برای جلوگیری از آسیب دیدن چشمانتان از نگاه کردن مستقیم به نور در جعبه ی نور خودداری کنید. برخی از افراد مبتلا به SAD برای چند روز از نور درمانی استفاده می کنند. و برخی دیگر مدت زمان طولانی تری از این درمان استفاده می کنند. اگر بعد از نوردرمانی نیز علائم SAD رفع نشدند، پزشک شما می تواند نور درمانی شما را به دو بار در روز افزایش دهد.

برخی از افراد تشویق می شوند که نوردرمانی را تا زمانی که بهار فرا می رسد و نور خورشید شدیدتر می شود را ادامه دهند. زمانی که عوارض جانبی در این نوع درمان برای شما به حالت حداقل می رسد، باید در مقابل این درمان احتیاط کرده و از حساسیت پوستی و یا اینکه سابقه ی اختلال دو قطبی نداشته باید اطمینان حاصل کنید.

پیشگیری

برخی از از زمان ها حتی زمانی که هوا ابری است را در بیرون از خانه سپری کنید. حتی در این زمان نیز نور آفتاب به شما کمک می کند.

استفاده از جعبه هایی نوردرمانی که 10.000 لوکس نور را از خود ساطع می کنند را در پاییز شروع کنید، و حتی زمانی که عوامل و اثرات افسردگی فصلی زمستان در شما شروع نشده است از این جعبه ها استفاده کنید.

یک رژیم غذایی متعادل داشته باشید. حتی شما ولع به استفاده از غذاهای نشاسته ایی و شیرین را داشته باشید، این کار به شما کمک خواهد کرد که انرژی بیشتری داشته باشید.

30 دقیقه در روز و هفته ای پنج بار ورزش کنید.

به طور منظم خودتان را درگیر فعالیت های اجتماعی کنید. حمایت اجتماعی برای پیشگیری از افسردگی بسیار مهم است.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

اگر شما در زمان خاصی از سال احساس افسردگی، خستگی و تحریک پذیری می کنید ممکن است که این احساسات مربوط به طبیعت و تغییرات فصلی باشد، و امکان دارد که شما به شکلی از SAD (افسردگی فصلی) مبتلا باشید. احساسات خود را به روشنی با پزشک در میان بگذارید و از توصیه های او جهت درمان و تغییر شیوه ی زندگی تان بهره مند شوید.

اگر پزشک به شما نور درمانی را توصیه کرد، به دنبال تهیه ی جعبه ی نور برای بیماران مبتلا به SAD باشید. شما می توانید این جعبه ها را اجاره کنید و یا اینکه آنها را خریداری نمایید ولی این جعبه ها گران بوده و شرکت های بیمه معمولا هزینه ی خرید این جعبه ها را تحت پوشش قرار نمی دهند.

منابع:

  • American Academy of Family Physicians: “Seasonal Affective Disorder.”
  • National Institute of Mental Health: “What Is Depression?”
  • American Psychiatric Association. Diagnostic and Statistical Manual of
  • Mental Disorders: DSM-5.
  • Fieve, R, MD. Bipolar II, Rodale Books, 2006.
  • National Institute of Mental Health: Science Update: “Properly Timed
  • Light, Melatonin Lift Winter Depression by Syncing Rhythms.”
  • Reviewed by Joseph Goldberg, MD on April 25, 2016

 

برچسب ها: اختلال افسردگی ,افسردگی فصلی ,درمان افسردگی ,ویدیو ,

نتایج جستجو در گوگل: اختلال افسردگی,  اختلال افسردگی اساسی,  اختلال افسردگی عمده,  اختلال افسردگی مداوم,  اختلال افسردگی دو قطبی,  اختلال افسردگی چیست,  اختلال افسردگی در dsm 5,  اختلال افسردگی دائم,  اختلال افسردگی فصلی,  اختلال افسردگی در کودکان,  افسردگی فصلی,  افسردگی فصلی چیست,  افسردگی فصلی بهار,  افسردگی فصلی تابستان,  افسردگی فصلی به انگلیسی,  افسردگی فصلی نی نی سایت,  افسردگی فصلی ویکی پدیا,  افسردگی فصلی زمستان,  افسردگی فصلی در زنان,  افسردگی فصلی پاییز,  

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.