شناخت مشکلات رفتارهای جنسی ناسالم در کودکان و برخورد مناسب با آنها
سوالات جنسی متداول
اردیبهشت ۳۰, ۱۳۹۵
اندازه آلت تناسلی مردانه و ارتباط آن با خواسته زنان
اردیبهشت ۳۰, ۱۳۹۵

شناخت مشکلات رفتارهای جنسی ناسالم در کودکان و برخورد مناسب با آنها

 

اطلاعاتی مفید برای والدین و سرپرستان

بازی و مکاشفه ی جنسی بخشی طبیعی از بلوغ جنسی در دوران کودکیست و به کودکان کمک میکند تا نه تنها بدن خود را بهتر بشناسند بلکه هنجارهای اجتماعی و فرهنگی حاکم بر رفتارهای جنسی را نیز بیاموزند. اما برخی از این رفتارهای جنسی در کودک صرفا” کنجکاویهای بدون خطر نیستند. در برخی موارد این رفتارهای جنسی می توانند سلامت خود کودک و یا کودکان دیگر را تهدید کنند. در بیشتر موارد این رفتارهای ناسالم جنسی حتی پس از منع کودک همچنان ادامه پیدا می کنند.

این رفتارهای ناسالم می توانند یک یا چند ویژگی زیر را در خود داشته باشند:

به نحوی کاملا مشخص فراتر از مرحله ی بلوغ کودک هستند (برای مثال کودکی سه ساله که سعی در بوسیدن آلت جنسی فردی بالغ دارد)

  • بکاربردن تحدید، زور و خشونت.
  • انجام اعمال پرخطر با اعضای جنسی بدن (برای مثال فرو کردن اجسام در مقعد و یا واژن)
  • سر زدن رفتارهای جنسی میان کودکان با تفاوت سنی زیاد(برای مثال دکتر بازی کودکی 12 ساله با کودکی 4 ساله
  • همراه بودن این رفتارهای جناسی با واکنشهای احساسی و روحی شدید در یک کودک مانند خشم و اضطراب
  • تداخل پیدا کردن و در تعارض قرار گرفتن این رفتارها با علایق و فعالیتهای معمول دوران کودکی

در بیشتر مواقع رفتارهای ناسالم جنسی در یک کودکی که در تعامل و مشارکت با دیگر کودکان از جمله کودکانی با سنین پایینتر، خواهر یا برادر و دوستان اتفاق می افتد.

در حال حاظر آماری از تعداد کودکان با مشکلات رفتارهای ناسالم جنسی وجود ندارد. باوجود افزایش آمار پروندهای ارجاعی به نهادهای حمایت از کودکان و دستگاهای قضایی نوجوانان در دو دهه ی اخیر روشن نیست که این افزایش ناشی از افزایش تعداد کودکان بارفتارهای ناسالم جنسی است و یا افزایش میزان آگاهی عمومی و درنتیجه شناسایی بهتر این رفتارها و یا ترکیبی از هر دو عامل است. بااین حال می دانیم که رفتارهای ناسالم جنسی:

  • محدود به گروه خاصی از کودکان نیست
  • درمیان کودکان تمام رنجهای سنی، سطوح اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، محیط های زندگی و ساختار خانوادگی روی می دهند.
  • ارتباطی با گرایش جنسی کودک ندارد
  • مشکل رفتارهای ناسالم جنسی تنها مختص کودکان طلاق، کودکانی با تجربه سوء رفتار ویا دیگر آسیبها نیست

اما پیش از هر چیز نباید فراموش کنیم که تمام کودکان با مشکل رفتارهای ناسالم جنسی فقط کودک هستند و نباید مورد قضاوت قرار گیرند. با مراقبت و درمان مناسب، این کودکان می توانند احترام به خود و دیگران را بیاموزند و محدودیتهای لازم برای داشتن رفتاری سالم را بپذیرند.

عوامل زیادی می توانند باعث بوجود آمدن رفتارها ناسالم جنسی و غیر معمول و ناهماهنگ با شرایط سنی کودک شوند. رفتارهای ناسالم جنسی کودک بندرت برای دستیابی به لذت جنسی است. در حقیقت در بیشتر مواقع این رفتارها ناشی از عواملی  مانند اضطراب، آسیبهای روحی، کنجکاوی و ضعف در کنترل احساسات آنی هستند.

موارد زیر از جمله عواملی هستند که با ایجاد رفتارهای ناسالم جنسی در ارتباط هستند:

  • صدمات روحی ناشی از عواملی همچون سوء رفتار، فاجعه های طبیعی و حوادث.
  • قرار گرفتن در معرض خشونت در محیط خانواده.
  • مشاهده زیاد رفتارهای جنسی افراد بالغ و یا عریانی در محیط خانه(این مسئله شامل رسانه ها مانند تلوزیون و اینترنت نیز می شود)
  • عدم وجود یا ناکافی بودن محدودیتها و مقررات لازم برای رعایت عفت و حریم خصوصی.
  • ناکافی بودن نظارت توسط والدین در محیط خانه که ناشی از عواملی مانند افسردگی، سوءرفتار و یا غیبت مداوم والدین بدلیل مسائل شغلی.

کودکان با رفتارهای ناسالم جنسی غالبا” مشکلات رفتاری دیگری در تعاملات اجتماعی از خود نشان می دهند که شامل موارد زیر هستند:

  • عجول بودن و انجام کارها پیش از فکر کردن.
  • مشکل در پیروی از مقررات و گوش فرادادن به والدین در خانه، مسئولین مدرسه و محیط های اجتماعی.
  • دشواری در دوستیابی در میان همسالان و گرایش به بازی با کودکانی با سنین بسیار پایینتر.
  • ناتوانی در دورکردن استرس و حفظ آرامش روحی و در نتیجه لمس آلت جنسی خود( خود ارزایی) برای رها شدن از فشار روحی و بدست آوردن آرامش.

اگرچه رفتارهای ناسالم جنسی در برخی از کودکانی که سابقه قرارگرفتن مورد سوء استفاده جنسی داشته اند مشاهده شده است اما بسیاری از کودکان با رفتارهای ناسالم جنسی هرگز مورد سوء استفاده جنسی قرار نگرفته اند.

چه زمانی یک کودک مشکوک به قرار گرفتن مورد سوء استفاده جنسی است؟

  • از زبان کودک بشنویم که اعضای جنسی او توسط کسی لمس شده است
  • کودک با فردی با سابقه ی سوء استفاده ی جنسی در ارتباط بوده است

چه زمانی کودک شما دچار رفتارهای ناسالم جنسی است؟

یکی از دشوارترین شرایط برای والدین و سرپرستان مشاهده ی رفتارهای جنسی در کودکشان است. مواجهه درست با این مسأله می تواند دشوار باشد. اگر به این نتیجه برسید که کودک شما دچار رفتارهای ناسالم جنسی است ممکن است واکنشهای مختلفی از خود نشان دهید، مانند:

  • دشواری در باور این مسأله که رفتار جنسی از کودک سرزده است.
  • احساس خشم نسبت به کودک، نسبت به دیگر کودک مشارکت کننده، و یا نسبت به خود ویا بطور کلی تمام دنیا.
  • احساس سرخوردگی و فاصله گرفتن از کودک.
  • احساس اندوه و افسردگی
  • احساس گناه و شرم
  • انزوا
  • نا امید شدن از کودک و یا خود
  • آشفتگی و عدم قاطعیت، بخصوص زمانی که نمی دانید چرا کودک شما از خود رفتاری جنسی نشان می دهد
  • کابوس و دیگر واکنشهای ناشی از ضربه ی روحی، بخصوص اگر خود شما در کودکی مورد سوء استفاده جنسی قرار گرفته باشید

واکنشها هر چه که باشند، شما و کودکتان می توانید با حمایت متخصصان، این شرایط بغرنج را پشت سر بگذارید. باید بدانید که شما تنها نیستید و بسیاری از والدین با این مشکل روبرو هستند و احساسات و واکنشهایی مشابه را تجربه کرده اند و باید بدانید که رفتارهای ناسالم جنسی با درمانهای مناسب کاملا قابل اصلاح هستند. تأثیر این درمانها با مشارکت فعال والدین در روند درمان به حداکثر خود می رسد.

درمانهای موجود برای کودکان بامشکل رفتارهای ناسالم جنسی

مشارکت فعال والدین و دیگر سرپرستان کودک برای تأثیرگذاری حداکثری درمانها حیاتی است. این درمانها توسط یک متخصص بهداشت روانی با دانش تخصصی در زمینه های زیر اعمال می شود:

  • رشد کودک(از جمله رشد جنسی)
  • مسایل بهداشت روانی کودک شامل ADHD……………………  و PTSD……………………….  و دیگر واکنشها نسبت به آسیبهای روحی.
  • رابطه ی میان محیط اجتماعی و رفتارهای جنسی
  • تحقیقات علمی برروی روشهای درمانی برای اختلالات ذهنی کودکان و مشکلات رفتارهای جنسی
  • تفاوت های فرهنگی در روشهای تربیت کودکان توسط والدین دیدگاهای مختلف آنها نسبت به مسایل جنسی

زمانی که شما درمانگری را برای درمان کودک خود انتخاب می کنید، ابتدا او برای آنکه بتواند بهترین روش را برای کمک به شما و خانواده تان بکارگیرد مسایل زیر را مورد ارزیابی قرار می دهد:

  • صحبت با شما، دیگر مراقبان و بزرگسالانی که در زندگی شما نقش دارند
  • صحبت با کودک شما بخصوص اگر کودک شما 6 ساله و یا بالاتر باشد
  • از مراقبان و شاید حتی معلمان کودک درخواست می کند اطلاعاتی در مورد ویژگیهای شخصیتی کودک به صورت چک لیست در اختیار او قرار دهند
  • انجام آزمونهای روانشناسی از کودک

درمانگر می باید اطلاعاتی را که از عرضیابی های خود بدست آورده را با شما در میان بگذارد، برای مثال:

  • اینکه چه رفتاری طبیعی و چه زمانی می توان رفتاری را نشانه ای از رفتارهای ناسالم جنسی تلقی کرد
  • چه مشکلات دیگری می باید در طی درمان برطرف شوند
  • چه معیارهای حمایتی و حفاظتی در محیط خانواده و جامعه وجود دارد

روشهای درمانی مختلفی برای کمک به کودکان دچار رفتارهای ناسالم جنسی وجود دارد. در طی درمان درمانگر به صورت مستقیم با کودک شما کار می کند و به شما و دیگر مراقبان کودک انجام اقداماتی را آموزش می دهد که شامل موارد زیر هستند:

  • اععمال قوانینی برای مسائل خصوصی و رفتارهای جنسی
  • بکار بردن استراتژی هایی توسط والدین که بروز رفتارهای ناسالم جنسی کودک را کاهش داده و یا از آنها جلوگیری میکند
  • آموزش مسائل جنسی و روش مطرح کردن آنها با کودکتان
  • مهارتها و استراتژیهایی برای جلوگیری از سوء استفاده های جنسی
  • بهبود مهارتهای ارتباطی و ارتقاء رابطه ی شما با فرزندتان

دیگر ویژگیهای درمانی که می تواند در این زمینه کمک کننده باشند شامل مطرح کردن موضوعات زیر در سن مناسب باکودک می باشد:

  • قوانینی که مربوط به حریم خصوصی افراد می باشد، قوانین مربوط به رفتارهای جنسی، و قوانین مربوط به تأیین حد و مرزها.
  • مهارتهای جلوگیری از سوء استفاده های جنسی.
  • مهارت ابراز احساسات و توانایی گفتگو درباره ی آنها.
  • استراتژیهای مربوط به کنترل انگیزه های ناگهانی و مهارتهای مربوط به تصمیم گیری
  • مهارتهای اجتماعی

اکثر کودکانی که دچار مشکل رفتارهای ناسالم جنسی هستند می توانند از درمانهایی که در خارج از محیط بیمارستانی و درمانی ارائه می شوند بهره گیرند. این نوع درمانها به کودک اجازه می دهند که در خانه و محیطی که والدین، سرپرستان و دوستان حظور دارند بماند.این نوع از درمانها معمولا در کوتاه مدت در حدود 3 تا 6 ماه بیشتر بطول نمی انجامند این در صورتی است که خانواده و دیگر افراد درگیر در درمان بصورت فعالانه  ها مشارکت داشته باشند.

برخی کوأکان نیاز به خدمات درمانی شدیدتری دارند که معمولا این درمانها درمحیط های بیمارستانی و یا بصورت مراقبت در منزل انجام می گیرد. این روشها معمولا برای کودکانی انجام می پذیرد که ویژگیهای زیر را داشته باشند.

  • عموما دچار مشکلات روان پزشکی هستند مثل ویژگیهایی که حاکی از نیاز به روان پزشک است (مانند شنیدن صداهایی در ذهن)
  • نشان دادن رفتارهای جنسی خشونت آمیز و یا رفتارهایی که حاکی از اختلالات جنسی حتی بعد از طی کردن طول دوره ی درمان و با وجود نظارت نزدیک والدین هستند.
  • داشتن افکاری راجع به خودکشی(شامل داشتن برنامه ی دقیق و مشخص برای انجام عمل خدکشی)
  • داشتن برنامه ی دقیق برای آسیب رساندن به دیگران.

زمانی که شما درمان از نوع بستری در محیطهای بیمارستانی و یا مراقبت در خانه را انتخاب می کنید باید بدنبال برنامه ای باشید که امکانات زیر را برای شما فراهم کند:

به شما اجازه دهد که بصورت فعل در برنامه ی درمان کودکتان مشارکت داشته باشید.

  • ایجاد محیطی با حداقل محدودیت ها در حالیکه فاکتورهای امنیتی نیز درنظر گرفته شود
  • میزان تغییراتی را که در محیط زندگی کودک ممکن است اتفاق بیفتد به حداقل برسانید(مثلا تغییراتی در محیط مدرسه و یا فعالیتهای بعد از مدرسه)
  • برنامه ای مشخص را جهت انتقال کودک خود به خانه در نظر بگیرید، که شامل اقداماتی می باشد که به شما جهت اعمال تمهیدات امنیتی کمک می کند

مشکل رفتارهای ناسالم جنسی: نگهداری کودک در محیطی امن

نگهداری کودکان درمحیطهایی که ممکن است آنان با دیگر کودکانی که دچار مشکل رفتارهای ناسالم جنسی هستند مسئله ی مهم و نگران کنندهای است. بخصوص اگر این کودکان در گذشته نیز رفتارهای ناسالمی با دوستان خود داشته اند. کودکانی که دچار اختلالات و مشکل رفتارهای ناسالم جنسی هستند. کودکان دچار رفتارهای ناسالم جنسی تنها در شرایط زیر می توانند با دیگر کودکان به یک مدرسه بروند:

  • به دلیل رفتارهای ناسالم جنسی خود تحت درمان باشند.
  • در مدرسه رفتار آنها مورد نظارت و ارزیابی قرار بگیر. مثلا در زمان های استراحت و یا نهار مورد نظارت مربیان مدرسه قرار بگیرند.

در چنین مواردی ارتباطات مستقیم بین خانواده، کارکنان مدرسه و درمانگر بسیار مهم است تنها در این صورت است که یک برنامه قاب اطمینان در این شرایط مورد نیاز است می تواند تهیه شود.

کودکانی که رفتارهای جنسی ناسالم دارند نسبت خواهر یا برادرهای خود دارند والدین و درمانگران خود را یک چالش مهم و اساسی روبرو می کنند. معمولا کودکان واکنش های مختلفی از خودشان نشان می دهند. رفتارهای جنسی ای که معمولا تهدید آمیز، خشونت بار و یا دردناک باشند می توانند تاثیرات بسیار مخرب و عمیقی بر روی دیگر کودکان داشته باشند.

معیارهای دیگری که ممکن است باعث افزایش آسیب های سوء استفاده های جنسی روی خواهران و برادران این کودکان باشد شامل:

  • مدت زمانی که آنها مورد سوء استفاده های جنسی قرار می گیرند (معمولا سوءاستفاده هایی که دوره های طولانی مدت تر انجام می گیرند مشکلات و آسیب های بیشتری را به وجود می آورند.)
  • تعداد دفعاتی که این رفتارها اتفاق می افتد.
  • نوع و میزان فردیکه این نوع رابطه و سوءاستفاده ای که اتفاق می افتد.
  • نوع واکنشی که کودک قبل از انجام عمل ناسالم از خود نشان می دهد (کودکانی که در مقابل اعمال ناسالم جنسی دوستان خود واکنش منفعل نه از خود نشان می دهند معمولا بیشتر دچار آسیب های روحی می شوند.)
  • نوع واکنش های حمایتی ای که والدین و سایر پرستاران کودک هنگام مواجه شدن با این مسئله از خود نشان می دهند.

برخی کودکانی که مورد سوء استفاده های جنسی قرار می گیرند نشانه هایی از آسیب روحی و یا واکنش در آنها مشاهده شده است در حالیکه برخی دیگر دچار کابوس هاای شبانه می شوند و یا به شکل کاملا مشخصی وحشت زده و شوکه می شوند و از هر عاملی که باعث یادآوری اتفاق در ذهن آنها باشد دوری می گزینند با این حال در دیگران کودکان علائمی از افسردگی، اضطراب (مانند دشواری در فاصله گرفتن از والدین) مشکلات رفتاری، مشکلات اجتماعی و یا حتی بروز رفتارهای ناسالم جنسی مشاهده شده است.

زمانی که کودک شما دست به رفتارها ناسالم جنسی در خانه می زند نیاز است که در هنگام تصمیم گیری درباره ی اینکه برای کودک خود که دچار رفتارهای ناسالم جنی است چه برنامه ای در نظر بگیرید باید امنیت همۀ کودکان خود را در نظر داشته باشید. اگر دیگر کودکان شما در خانه از زندگی در کنار دیگر خواهر و برادرهای خود احساس اضطراب و نگرانی کنند بهترین تصمیم می تواند نگهداری کودک در محیط های درمانی باشد. در زیر مسائلی که شما باید هنگام انتخاب مکان مناسب برای نگهداری کودکتان در نظر داشته باشید را بیان می کند.

  • آیا شما می توانید نظارت دقیق و نزدیک بر رفتارهای کودکتان داشته باشید در حالیکه نیازهای دیگر کودکانتان را هم پاسخگو باشید؟
  • چه معیارهای امنیتی جهت افزایش سطح نظارت و اطمینان را می توانید در خانه اعمال کنید؟ (مثلا تغییراتی در محل خواب بچه ها)
  • در نظر گرفتن اینکه رفتارهای ناسالم جنسی کودک تا چه حد خشونت بار است و اینکه کودکتان چگونه به نظارت مستقیم در درمان واکنش نشان می دهد؟

کودکانی که رفتارهای ناسالم خشن و مداخله گرانه ا زخود نشان می دهند تا زمانی که به طور کامل تحت درمان قرار نگرفته اند و مشکلات آنها حل نشده است نباید در یک مکان با دیگر کودکان زندگی کنند.

برنامه ریزی برای ارتباط دوبارۀ خواهر و برادرها و متحد کردن دوبارۀ آنها نباید به تنهایی انجام گیرد. قبل از اینکه شما بخواهید کودک خود را به خانه برگردانید شما بایستی یک تیم حمایتی آگاه که به شما کمک می کند تصمیمات درمانی و امنیتی مناسب بگیرید، کار کنید. هم چنین ممکن است شما نیاز به دریافت کمک های حمایتی از سمت بستگان، دوستان و یا دیگر بزرگسالان داشته باشید.

شما و این تیم حمایتی می توانید یک برنامۀ کاملا مطمئن برای برگرداندن کودکتان به خانه در نظر بگیرید. تمام اعضای خانواده بایستی در این برنامه شرکت کنند و همه باید درک صحیحی از این برنامه داشته باشند و خود را ملزم به پیگیری آن بدانند این برنامه بایستی شامل:

  • قوانین برای کودک
  • مشخص کردن فعالیت هایی که کودک می تواند انجام دهد و برای انجام آنها مورد تشویق قرار بگیرد
  • مشخص کردن مسئولیت هایی که بر عهدۀ پرستاران در منزل می باشد.
  • مشخص کردن قوادنینی که مربوط به ایجاد حریم خصوصی، حد و مرزها و نظار می باشد و برعهدۀ تمام اعضای خانواده است.

به یاد داشته باشید فرآیند متحد کردن دوبارۀ فرزندان زمان خواهد برد. با بازدیدهای مختصر شروع کنید و هم زمان با پیاده سازی برنامه دفعات و مدت بازدیدها را افزایش دهید. درک کردن کودکی که دست به رفتارهای ناسالم جنسی با دیگر کودکان می زند می تواند به شکل غیر قابل باوری بر استرس و اضطراب آور باشد. بسیاری از والدین و پرستاران به حدی روی حمایت و نگهداری از کودکان تمرکز می کنند که فراموش می کنند که نگهداری از خودشان نیز تا چه اندازه مهم است. هم زمان با اینکه شما از کودک خود نگهداری از خودشان نیز تا چه اندازه مهم است. هم زمان با اینکه شما از کودک خود نگهداری می کنید نیازهای اساسی خودتان را فراموش نکنید و به دنبال دریافت خدمات حرفه ای باشید اگر اقدامات حمایتی خودتا کافی نیست.

منبع:

1

  1. Friedrich, W. N., Fisher, J., Broughton, D., Houston, M., & Shafran, C. R. (1998). Normative sexual behavior in children: a contemporary sample. Pediatrics, 101 (4), E9.
  2. American Academy of Pediatrics (2005). Sexual Behaviors in Children. Elk Grove, IL: American Academy of Pediatrics. Retrieved February 15, 2009 from http://www.aap.org/pubserv/PSVpreview/pages/behaviorchart.htm

l3. Hagan, J. F., Shaw, J. S., Duncan, P. (Eds.). (2008). Theme 8: Promoting healthy sexual development and sexuality. In Bright futures: Guidelines for health supervision of infants, children, and adolescents (3rd ed.) (pp. 169-176). Elk Grove Village, IL: American Academy of Pediatrics.

  1. Carpentier, M. Y., Silovsky, J. F., & Chaffin, M. (2006). Randomized trial of treatment for children with sexual behavior problems: Ten-year follow-up. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 74 (3), 482-488.

.

برچسب ها: رفتار ناسالم جنسی کودکان ,مشکلات رفتاری کودکان ,

نتایج جستجو در گوگل: مشکلات رفتاری کودکان,  مشکلات رفتاری کودکان pdf,  مشکلات رفتاری کودکان پیش دبستانی,  مشکلات رفتاری کودکان دبستانی,  مشکلات رفتاری کودکان در مدرسه,  مشکلات رفتاری کودکان استثنایی,  مشکلات رفتاری کودکان ابتدایی,  مشکلات رفتاری کودکان و نوجوانان,  مشکلات رفتاری کودکان ناشنوا,  مشکلات رفتاری کودکان 4 ساله,  

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*