این رویکرد، که مبتنی بر نظریه دلبستگی است، به طور تجربی به عنوان یک درمان موثر برای نوجوانانی که افکار خودکشی یا افسردگی را تجربه میکنند، پشتیبانی شده است.
خانواده درمانی مبتنی بر دلبستگی به شدت تحت تأثیر نظریه دلبستگی جان بولبی است ، که بیان می کند که انسان ها تمایل ذاتی و بیولوژیکی برای روابط معنادار دارند. بر اساس تئوری دلبستگی، دلبستگی ایمن زمانی ایجاد می شود که والدین نسبت به نیازهای فرزندان خود حساس باشند و به طور مداوم در دسترس باشند. دلبستگی ایمن احتمالاً تأثیر مثبتی بر رشد کودک میگذارد، زیرا کودکانی که به طور ایمن وابسته شدهاند، به احتمال زیاد مهارتهای تنظیم هیجان و احساس اعتماد به نفس و ارزشمندی دارند.
با این حال، هنگامی که برخی از تجربیات و فرآیندهای رابطه مانند رها شدن ، غفلت، انتقاد یا جدایی رخ می دهد، احتمالاً اعتماد کودک به رابطه خدشه دار می شود و ممکن است دلبستگی های ناایمن ایجاد شود. ABFT برای افزایش امنیت دلبستگی بین والدین و فرزند طراحی شده است تا این رابطه بتواند پایه حمایتی برای محافظت در برابر افسردگی و خودکشی ایجاد کند.
توسعه دهندگان ABFT آن را به عنوان یک رویکرد بین فردی، فرآیند گرا و متمرکز بر عاطفه توصیف می کنند. به این ترتیب، مؤلفههایی از سایر مدلهای خانواده درمانی ، مانند خانواده درمانی چند بعدی، درمان متمرکز بر عاطفه و خانواده درمانی ساختاری سالوادور مینوچین را در بر میگیرد.
این درمان توسط گای دایموند، گری دایموند و سوزان لوی در کتاب خانواده درمانی مبتنی بر دلبستگی برای نوجوانان افسرده ارائه شده است. این تنها مدل خانواده درمانی دستی و تجربی است که به طور خاص برای رسیدگی به روابط خانوادگی به عنوان راهی برای درمان و پیشگیری از افسردگی و خودکشی در نوجوانان طراحی شده است.
از آنجایی که ABFT یک درمان دستی است، ساختار واضحی را برای درمانگرانی که از آن برای دنبال کردن استفاده میکنند، ارائه میکند. ABFT شامل پنج وظیفه درمانی است که با پیشرفت دوره درمان به آنها پرداخته و تکمیل می شود.
اولین کار، چارچوب مجدد رابطه ای است که معمولاً یک جلسه طول می کشد تا تکمیل شود. چارچوب مجدد رابطه ای برای تغییر تمرکز از علائم شناسایی شده و به سمت بهبود رابطه بین والدین و فرزند طراحی شده است. هدف از این کار این است که اعضای خانواده شروع به درک این موضوع کنند که هدف اولیه از درمان این است که کشف کند چه چیزی به اعتماد در رابطه آسیب وارد کرده است.
وظیفه دوم و سوم بر ایجاد اتحاد متمرکز است. وظیفه ایجاد اتحاد برای نوجوانان، که معمولاً دو تا چهار جلسه طول میکشد، شامل درمانگر میشود که با یادگیری در مورد نقاط قوت و علایق نوجوان و همچنین با کمک به نوجوان برای درک و بیان گسیختگیها، همکاری درمانی با نوجوان را در جلسات فردی ایجاد کند. که در رابطه با والدین آنها رخ داده است. وظیفه سوم برای درمانگر این است که با والدین (در جلسات بدون حضور نوجوان) با ارائه همدلی و حمایت و با بررسی مسائل دلبستگی که ممکن است والدین داشته باشند و راه هایی که این مسائل بر مهارت های والدینی آنها تأثیر می گذارد، اتحاد ایجاد کند.
پس از ایجاد اتحادهای درمانی، نوجوان و والدین دوباره دور هم جمع می شوند تا در مورد نگرانی های نوجوان بحث کنند. چهارمین وظیفه، رفع پارگی های پیوست، مکانیسم مرکزی ABFT است. در تلاش برای تکمیل این کار، که ممکن است بین یک تا چهار جلسه طول بکشد، درمانگر نوجوان را راهنمایی میکند تا هرگونه نگرانی و نارضایتی خود را به شیوهای بالغانه و با نظم عاطفی بیان کند و در عین حال والدین را به ابراز همدلی و درک تشویق کند. این وظیفه به منظور ارائه یک تجربه دلبستگی اصلاحی و پی ریزی یک رابطه ایمن تر بین والدین و فرزند است.
آموزش ABFT از سه سطح تشکیل شده است که شامل کارگاه های آموزشی (سطح 1 و 2)، نظارت (سطح 2) و صدور گواهینامه (سطح 3) می باشد. از آنجایی که این نوع درمان به صورت دستی است، درمانگرانی که می خواهند گواهینامه ABFT دریافت کنند باید با ارسال نوارهایی از خود به سوپروایزرهای آموزش دیده برای کدگذاری ثابت کنند که از دستورالعمل پیروی می کنند و وظایف درمانی را انجام می دهند.
آموزش ABFT ممکن است برای طیف وسیعی از افراد در مشاغل کمکی، از جمله مشاوران، روانپزشکان ، روانشناسان، درمانگران خانواده و مددکاران اجتماعی مناسب باشد. آموزش، که توسط توسعه دهندگان و همکاران آنها انجام می شود، در حال حاضر در هیجده کشور از جمله ایران در دسترس است.
ABFT به طور خاص برای درمان افسردگی و خودکشی در نوجوانان (معمولاً جوانان بین 12 تا 18 سال) طراحی شده است. در حالی که انواع دیگر درمان، مانند درمان شناختی رفتاری ، معمولا برای درمان افسردگی استفاده می شود، ABFT از این نظر منحصر به فرد است که از مداخلات خانوادگی به عنوان راهی برای مقابله با افسردگی، خودکشی و تروما در نوجوانان استفاده می کند. ABFT تنها مدل خانواده درمانی تجربی است که به طور خاص برای رسیدگی به روابط خانوادگی به عنوان راهی برای درمان و پیشگیری از افسردگی و خودکشی در نوجوانان طراحی شده است.
توسعه دهندگان ABFT بر این باورند که این رویکرد تعاملات خانوادگی را به شیوه ای مثبت تغییر می دهد که می تواند برای سایر نگرانی های سلامت روان نیز مفید باشد، اما اکثریت قریب به اتفاق تحقیقات در مورد ABFT تاکنون بر روی اثربخشی آن به عنوان درمانی برای نوجوانان مبتلا به افسردگی و/ متمرکز شده است. یا افکار خودکشی یک مطالعه همچنین نشان داد که ABFT به کاهش اضطراب در میان شرکت کنندگان نوجوان کمک می کند.
درمانگرانی که از ABFT استفاده می کنند همچنین بر درگیری های اصلی بین اعضای خانواده، سوء تفاهم ها و شکست هایی که در روابط بین اعضای خانواده اتفاق می افتد و احساسات آسیب پذیری که هم در جلسه و هم در خارج از جلسات رخ می دهد تمرکز می کنند. آنها بر میل غریزی که افراد برای احساس وابستگی ایمن به دیگران دارند تاکید می کنند و از آن دلبستگی به عنوان مکانیسم اصلی تغییر استفاده می کنند. بنابراین، خانواده هایی که در این درمان شرکت می کنند ممکن است متوجه شوند که روابط خانوادگی به طور کلی شروع به بهبود می کند.
خانواده درمانی مبتنی بر دلبستگی یک درمان با پشتیبانی تجربی است که در ثبت ملی اقدامات تجربی اثبات شده گنجانده شده است. با این حال، مانند همه انواع درمان، محدودیت هایی نیز دارد. بیشتر تحقیقات با نوجوانان خانواده های کم درآمد و اقلیت انجام شده است و هنوز مشخص نیست که چگونه این مداخله به سایر جمعیت ها تعمیم می یابد.
همچنین ممکن است به مطالعه دقیق تری در مورد وظایف درمانی نیاز باشد، زیرا ممکن است برای محققان و ارائه دهندگان ABFT برای درک بهتر نحوه عملکرد این وظایف به منظور کشف هر گونه دام احتمالی که ممکن است رخ دهد و یاد بگیرند که چگونه آنها را در درمان برطرف کنند، مفید باشد.
نگرانی بالقوه دیگر این است که درمانگرانی که از خانواده درمانی مبتنی بر دلبستگی استفاده می کنند ممکن است دستورالعمل درمان را رعایت نکنند، که ممکن است بر نتیجه مداخله تأثیر منفی بگذارد. توسعه دهندگان ABFT سعی کرده اند با مطالعه پایبندی درمانگر به ABFT و با اجرای یک معیار پایبندی برای هر یک از پنج وظیفه درمانی با این نگرانی مبارزه کنند تا اطمینان حاصل شود که درمانگران به اندازه کافی به هر یک پرداخته اند.
منابع: