در مورد تاثیر بازی بر رشد کودک باید بدانید که «بازی کار کودکان است» ماریا مونتسوری. بازی یکی از مهمترین و طبیعیترین فعالیتها برای کودکان است که تأثیر بسزایی در رشد جسمی، ذهنی، اجتماعی و عاطفی آنان دارد.
بازی برای رشد سلامت کودکان و نوجوانان ضروری می باشد. تحقیقات نشان داده است که 75 درصد از رشد مغزی پس از تولد رخ می دهد. فعالیت هایی که کودکان درگیر آنها می شوند باعث تحریک و تاثیر بر روی الگوهای ارتباطی سلول های عصبی مغز آنها می شود.
این روند در رشد:
تاثیر می گذارد.
بیشترین نقشی که بازی می تواند در کودکان داشته باشد این است که کودکان را برای تصمیم گیری و تمرین فعالیت هایی که باعث تسلط آنها می شود فعال نگه می دارد. آنها باید تجربه ای از طیف گسترده فعالیت ها (هنر، موسیقی، زبان، علم، ریاضیات، روابط اجتماعی) را داشته باشند زیرا هر یک از آنها برای رشد مغز یکپارچه و پیچیده کودکان مهم هستند.
بازی می تواند بین توانایی حسی- حرکتی، شناختی، اجتماعی- عاطفی ارتباط برقرار کرده و محیطی ایده آل برای رشد مغز فراهم سازد.
بازی، به عنوان یک ابزار آموزشی و درمانی، میتواند مهارتهای متعددی از جمله حل مسئله، تفکر خلاق، همکاری و مهارتهای اجتماعی را در کودکان تقویت کند. مطالعات نشان دادهاند که کودکان از طریق بازی میتوانند احساسات خود را بیان کرده و درک بهتری از محیط پیرامون پیدا کنند. بازی همچنین به توسعه مهارتهای حرکتی، شناختی و زبانی کودک کمک میکند و زمینهساز افزایش اعتماد به نفس و استقلال کودک میشود.
این بازیها به کودکان کمک میکنند تا مهارتهای اجتماعی خود را تقویت کنند، از جمله همکاری، همدلی و ارتباط با دیگران. برخی از انواع این بازیها شامل موارد زیر هستند:
این بازیها با هدف تقویت مهارتهای شناختی کودکان طراحی شدهاند و میتوانند به تقویت حافظه، توجه، حل مسئله و مهارتهای تفکر انتقادی کمک کنند.
این بازیها برای تقویت مهارتهای حرکتی کودک و افزایش هماهنگی بین دست و چشم بسیار مفید هستند.
این نوع بازیها به کودکان کمک میکنند تا خلاقیت خود را شکوفا کنند و در عین حال مهارتهای شناختی و اجتماعی خود را بهبود ببخشند.
این بازیها کودک را به چالش میکشند و به تقویت مهارتهای تفکر انتقادی و تحلیل منطقی او کمک میکنند.
این نوع بازیها شامل فعالیتهایی هستند که در فضای باز و در طبیعت انجام میشوند و میتوانند به رشد اجتماعی و شناختی کودک کمک کنند.
بازی یکی از مهمترین و طبیعیترین فعالیتها برای کودکان است که تأثیر بسزایی در رشد جسمی، ذهنی، اجتماعی و عاطفی آنان دارد. با گذشت زمان، روشهای مختلفی برای بازی درمانی و استفاده از بازی به عنوان یک ابزار درمانی برای تقویت مهارتهای کودک معرفی شده است. در این مقاله، به بررسی ارتباط بازی و رشد کودکان و روشهای جدید بازی درمانی، مانند ریهاکام (RehaCom) و کانتاب (CANTAB)، خواهیم پرداخت.
ریهاکام یک سیستم بازی درمانی مبتنی بر فناوری است که به منظور درمان اختلالات شناختی و تقویت مهارتهای مغزی طراحی شده است. این روش به طور خاص برای کودکانی که نیاز به تقویت تواناییهای شناختی خود دارند، مانند توجه، حافظه و توانایی حل مسئله مفید است.
این سیستم با استفاده از بازیهای مختلف و تمرینهای تعاملی، کودک را در فرآیند درمان همراهی کرده و فرآیند بهبود را تسهیل میکند.
مطالعات نشان میدهند که استفاده از ریهاکام میتواند در درمان اختلالات توجه و تمرکز و همچنین تقویت عملکرد اجرایی مغز مؤثر باشد. با توجه به محتوای آموزشی متنوع و قابلیت سفارشیسازی، این سیستم میتواند برای کودکان با نیازهای متفاوت طراحی شود تا به بهبود عملکردهای شناختی کمک کند (Gisbert et al., 2022).
کانتاب یک سیستم نرمافزاری پیشرفته است که برای ارزیابی و تقویت عملکردهای شناختی مختلف طراحی شده است. این ابزار با استفاده از آزمونهای کامپیوتری و بازیهای تعاملی، میتواند اطلاعات دقیقی از وضعیت شناختی کودک ارائه دهد و تواناییهای او را در زمینههای مختلف مانند حافظه کاری، توجه و تواناییهای حل مسئله بررسی کند.
کانتاب به عنوان یک روش درمانی، به والدین و مربیان کمک میکند تا نقاط قوت و ضعف کودک را شناسایی کرده و برنامههای درمانی متناسب با نیازهای او را طراحی کنند. استفاده از این سیستم باعث میشود که کودکان با اختلالات شناختی مختلف، از طریق تمرینات تعاملی و بازیهای آموزشی، مهارتهای خود را بهبود بخشند و عملکردهای شناختی خود را در طول زمان تقویت کنند (Morris et al., 2023).
بازی یکی از ابزارهای قدرتمند برای رشد و درمان کودکان است و با پیشرفت فناوری، روشهای جدیدی مانند ریهاکام و کانتاب به کمک کودکان آمدهاند تا مهارتهای شناختی و اجتماعی خود را تقویت کنند. این روشها میتوانند به عنوان بخشی از برنامههای درمانی در نظر گرفته شوند تا کودکانی با نیازهای ویژه، بهتر و سریعتر به اهداف خود برسند. با استفاده از این تکنولوژیها، میتوان یک گام دیگر به سوی ارتقای سلامت روانی و شناختی کودکان برداشت.
اگر بازی کار کودکان است، اسباب بازی ها وسایل کار هستند. به وسیله ی اسباب بازی ها کودکان دنیای خود و دیگران را می شناسند. اسباب بازی به کودکان یاد می دهد که:
متأسفانه، امروزه تجربیات کودکان از بازی، با تجربیات والدینشان از بازی کاملا متفاوت است.
با توسعه ی فراورده های الکترونیکی از جمله تلویزیون، ویدئوها، بازی های ویدئوی و اینترنت، کودکان بیشتر وقتشان را به صورت منفعلانه سرگرم کار کردن با کیبورد و یا صفحه ی پد یک دستگاه الکترونیکی هستند.
حتی اسباب بازی های امروزی نیز بصورت پردازنده های کامپیوتری می باشند که تجربیات را به کودکان دیکته می کنند. این مسئله باعث محرومیت کودکان از داشتن بازی های بدون ساختار با دیگر کودکان و گرایش کودکان به بازی های فردی می شود. نیاز است که والدین نیازهای بازی کودکان خود را بشناسند و محیطی برای بر طرف کردن این نیازها فراهم سازند.
منابع: