setare iraniyan (1)setare iraniyan (1)setare iraniyan (1)setare iraniyan (1)
  • درباره مرکز مشاوره
  • خدمات مرکز مشاوره
    • مشاوره
      • روانشناسی فردی و بالینی
      • روانشناسی کودک
      • مشاوره قبل از ازدواج
      • مشاوره ازدواج
      • مشاوره خانواده
      • مشاوره تلفنی
      • مشاوره طلاق
      • روانکاوری
      • EMDR
      • هیپنوتراپی
    • توانبخشی شناختی
      • گفتار درمانی
      • بازی درمانی
      • کار درمانی
      • کلینیک لگن و مشکلات حرکتی
    • نورودرمانی
      • نوروفیدبک
      • QEEG (نقشه مغزی)
      • Loreta (لورتا)
      • Cantab
      • Vienna
      • Attention Gym
    • شخصیت شناسی، هوش و روانسنجی
  • رزرو یا مشاوره
  • جذب متخصص
  • فیلم روانشناسی
  • گواهی نامه ها
✕

اختلال وسواس جبری OCD

  • کلینیک مشاوره
  • روانشناسی فردی
  • اختلال وسواس جبری OCD
بهترین راه دور شدن از اعتیاد
بهترین راه دور شدن از اعتیاد
نوامبر 21, 2017
به چه صورت با تنبلی به مبارزه بپردازیم؟
به چه صورت با تنبلی به مبارزه بپردازیم؟
نوامبر 26, 2017

اختلال وسواس جبری OCD

اختلال وسواس جبری OCD

اختلال وسواس جبری OCD

اختلال وسواس جبری OCD:شرایطی مشابه OCD بیش از سیصد سال پیش شناخته شده است. هر مرحله در تاریخ OCD تحت تاثیر شرایط ذهنی و علمی آن دوره قرار گرفته است.

اختلال های مشابه وسواس جبری

نظریه های اولیه درمورد دلیل  اختلال های مشابه وسواس جبری به نقش تجربه ی نا بهنجار مذهبی تاکید می کنند. نویسنده های انگلیسی از قرن 18 تا 17ام میلادی تصاویر وحشیانه مخربی را به شیطان نسبت دادند. حتی امروزه ، بعضی از مراجعین با وسواس «ناپاکی» همچنان نگران تسخیر شیطانی هستند و ممکن است به دنبال دعای جن گیری بروند.

فرانسه قرن 19 در توجیه وسواس بر نقش مرکزی شک و دودلی تاکید کرد. در 1837 روانشناس فرانسوی اسکویرول از عبارت «جنون شک» یا جنون تردید برای اشاره به این گونه علائم استفاده کرد. بعد ها نویسندگان فرانسوی، شامل پییِر جنت در 1902، وقتی نشانه های ایجاد وسواس اجباری را متضمن می شدند بر فقدان اراده و انرژی ذهنی نیز تاکید کردند.

نظریه های روان تحلیلی OCD

بخش عظیمی از قرن بیستم با نظریه های روان تحلیلی OCD تحت الشعاع قرار گرفت. طبق نظریه ی روان تحلیل گری، وسواس و وسواس اجباری پاسخ های ناهنجار به تضاد های حل نشده در مراحل رشد روانی را نشان می دهد. علائم OCD کشمکش ناخود آگاه بیمار را برای کنترل کردن کشش هایی نمادسازی می‌کند که در سطح خودآگاه غیر قابل قبول هستند.

نظریه های روان تحلیل گری OCD

با وجود جذابیت بینشی و اکتشافی که داشتند، طرفداران خود را در ربع آخر قرن بیستم از دست دادند. اصول روانکاوی استعاره ی مفصلی را برای ذهن پیشنهاد می دهند، اما این بر اساس مطالعات استدلال محور روی مغز پایه گذاری نشده است. مفاهیم روان تحلیلی ممکن است کمک به توضیح محتوای وسواس های بیمار کنند، اما کمتر کاری برای بهبود درک فرآیند های بنیادین نمی کنند و منجر به درمان موثر قابل اعتماد نمی شوند.

مفاهیم روان تحلیلی

روان تحلیلی بر معنای نمادین وسواس ها و اجبار ها تمرکز می کند و برای تاکید بر نوع نشانه ها راهکار می دهد: افکار و اعمال مکرر، اجباری و غیر منطقی. محتوای علامت ها ممکن است بیشتر درمورد آنچه بیشترین اهمیت یا دلواپسی را برای فرد دارد آشکار کند (صلاحیت اخلاقی، کودکان در معرض خطر) و سپس چرا این شخص خاص دچار OCD شده است. متناوبا، محتوا (مثل نظافت و نگهداری کردن) ممکن است به فعال شدن الگوهای رفتار ثابتی مربوط شود (زیر مجموعه های رفتاری پیچیده ی ذاتی) به واسطه ی ناحیه هایی از مغز که در OCD نقش دارند.

نشانه های وسواس اجباری

در تضاد با روان تحلیلی، مدل های نظریه ی یادگیری در OCD در نتیجه ی موفقیت رفتار درمانی تاثیر گذار بودند. رفتار درمانی با  منشا های روانی یا معنی نشانه های وسواس اجباری در ارتباط نیست. تکنیک های رفتار درمانی بر پایه ی نظریه ای که وسواس ها و اجبار ها نتیجه ی  پاسخ ها و اعمال نابهنجار اکتسابی هستند ساخته شده است. وسواس زمانی ایجاد می شود که یک شی که قبلا خنثی بوده (مثل گرد و غبار) با محرکی که ترس ایجاد می کند همراه می شود (دیدن یک همکلاسی که به دنبال گرد و غبار دچار حمله صرع می شود). گرد و غبار با ترس از بیماری همراه می شود حتی اگر نقش علت و معلولی نداشته باشد.

رفتارهای اجباری (شستن دست) به عنوان تلاش های فرد برای کاهش اضطراب ایجاد شده ای شکل می گیرند که توسط محرک های اکتسابی هراس آور ایجاد شده اند (در این مورد، گرد و غبار). دوری از شی و انجام وسواس ترس را تقویت می کند و چرخه ی خطرناک OCD را دائمی می کند. ترس های اکتسابی همچنین شروع می کنند به تعمیم پیدا کردن به محرک های متفاوت. ترس آلودگی با گرد و غبار ممکن است به تدریج به هرچیزی که می تواند در کلاس پیدا شود، مانند کتاب، شیوع پیداکند.

منبع: psychcentral.com

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنل سازمان ها

پنل شهرداری منطقه ۵
پنل شهرداری ایلام
پنل شهرداری قزوین
پنل شهاب خودرو
پنل دانشگاه تهران
پنل دانشگاه شریف
پنل تامین اجتماعی
پنل جهاد دانشگاهی

واریز آنلاین

واریز آنلاین از کلیه کارت های بانکی عضو شتاب


پرداخت آنلاین

واریز از طریق موبایل

واریز از طریق موبایل بدون نیاز به اینترنت با شماره گیری کد زیر:
*788*97*5556#

ورود کاربران کلینیک

ورود به ایمیل
پرسنل روانسنجی ۱
پرسنل روانسنجی ۲
ورود کاربر
مدیر فروشگاه
مدیر نظرسنجی
خروج

واریز آنلاین با کارتهای شتاب

واریز آنلاین

نظرسنجی

شرکت در نظرسنجی کلینیک

افتخارات و تندیس ها

مرکز مشاوره ستاره ایرانیان تندیس تندیس مرکز مشاوره  مرکز مشاوره ستاره ایرانیان

برای مشاهده افتخارات مرکز مشاوره ستاره ایرانیان کلیک کنید.

عضویت در کانال تلگرام

عضویت در کانال تلگرام و دریافت روزانه مطالب مفید و کوتاه برای زندگی شادتر.


کانون مشاوران ایران
تماس با ما

مراکز مشاوره ستاره ایرانیان

شعبه مرکزی چهارراه قصر، خیابان قدوسی، پلاک ۱۵۶، واحد ۱ شماره تماس: 88422495-021
مسیریابی با نشان
مسیریابی با ویز (Waze)
شعبه قیطریه چیذر، میدان ندا، جنب بانک دی، پ ۵۶، طبقه 4 شماره تماس: 22247100-021
مسیریابی با نشان
مسیریابی با ویز (Waze)
شعبه سعادت آباد ضلع جنوب غربی چهارراه سرو، خ پاکنژاد کوچه گلها، پلاک ۵ طبقه ۴ شماره تماس: 22354282-021
مسیریابی با نشان
مسیریابی با ویز (Waze)
ساعات کاری تمام مراکز 8:30-24

همکاری با سازمان های:

© 2022 موسسه مشاوران ستاره ایرانیان.