۱۵ عادت رفتاری در زوجین با ارتباط سالم
اختلال بیش فعالی و نقص توجه: باورهای غلط و حقایق
آذر ۱۵, ۱۳۹۵
دستورالعمل هایی برای ارتباط والدین-کودک
دستورالعمل هایی برای ارتباط والدین-کودک
آذر ۲۰, ۱۳۹۵

۱۵ عادت رفتاری در زوجین با ارتباط سالم

“چه اقداماتی موجب ارتباط سالم می شود؟” ممکن است یافتن راز لذت بردن از شام، کارت پستال های دستی و ارتباط جنسی شهوانی چالش انگیز باشد. در این مقاله 15عادت برای سلامت زوج ها را به شما ارائه می دهیم.
1.انتظار پس دادن هیچ چیزی را نداشته باشید.
شما ابراز دلسوزی، همدلی و احترام متقابل می کنید. در رابطه های ناسالم، فرد با هر رفتاری انتظار جبران از طرف مقابل دارد. از تفکر داد و ستد گرایانه پرهیز کنید.
2.همسرتان را به خاطر خودش دوست داشته باشید نه به دلیل ظرفیت هایش
در یک رابطه سالم شما همسرتان را به خاطر بودن در کنارتان، دوست دارید و

سعی می کنید بیشتر در مورد همسرتان، آرزوها و رویاهاش بدانید. در یک رابطه ناسالم شما سعی دارید تا همسرتان را به آنچه شما می خواهید تغییر دهید یا شما او را به خاطر فردی که یک روز خواهد شد دوست دارید.
3.بهتر است ارتباطتان در یک جای امن باشد.
یک رابطه سالم دنیایی خصوصی را خلق می کند که در آن زوجین خودشان را در اختیار یکدیگر قرار می دهند. در آن مکان، تجارب و شناخت عمیق یکدیگر به صورت متقابل حاصل می شود. اما، در یک رابطه ناسالم، نقاط ضعف، جزییات رابطه جنسی و رازهایتان با دیگران اشتراک گذاشته می شود و یا به یک سند مُهر شده برای شوخی در جمع تبدیل می شود.
4.دعواهای بین زن و مرد برای اصلاح است نه برای بردن.
دعوا نشانه آسیب زدن نیست، بلکه آن می تواند به عنوان ابزاری برای درک سازنده محسوب شود. به اشتراک گذاشتن عاشقانه نیازها، خود را وارد بحث کردن و یافتن راه حل ها ابزاری قوی در ایجاد صمیمیت و ارتباط هستند. در یک رابطه سالم، دعوا به معنای وجود تلاش واقعی هر دو طرف برای دیدن نقطه نظرات یکدیگر و درک احساسات متقابل و اقدام در جهت حل منصفانه تعارض است. در مقابل، در یک رابطه ناسالم؛ دعوا ابزاری و فرصتی مهم برای تلافی کردن است.
برای مطالعه مطالب بیشتر در زمینه ارتباط سالم بیشتر بخوانید:
راهنمای در جهت کم شدن مشکلات خانوادگی
5. بایکدیگر رابطه مشترک تری داشته باشید نه رقابت و چشم و هم‌چشمی.
در رابطه های سالم، هر دو نفر یک دید مشترک بوده و دارای یک هدف برای آینده می باشند. اعمال و فعالیت های مورد نظر برای حمایت از یکدیگر در رسیدن به اهداف تعیین می شوند و هر برنده به عنوان برنده تیم یا گروه تلقی می شود. در ارتباط ناسالم، نوعی رقابت برای شکست دیگری حاکم است. آن (رابطه) پر از منفعت شخصی و درخواست هایی می شود که شخص مجبور است رؤیاهایش را فدای آنها کند تا اینکه به آنها برسد.
6. از روابط جنسی و سکس برای ارتباط استفاده کنید نه برای رفع حاجت
مهم است بدانید که چه زمانی یک رابطه عاطفی را بخواهید و چرا؛ باور نداشته باشید که یک رابطه جنسی خوب، موضوعات اساسی را هدف قرار می دهد یا موجب داشتن احساس خوب می شود. با این حال، این کار مستلزم تمرین با یک درمانگر یا مربی است نه اطاق خواب.
7. این شمایید که بین بهتر و بدتر انتخاب می کنید.
این ما هستیم که انتخاب می کنیم به کجا توجه کنیم، به قول معروف هر چه در جستن آنی، آنی. در هر موقعیتی شما دو گزینه در اختیار دارید: (1) شما می توانید ایراد بگیرید و از آن نیز به عنوان دستاویزی برای خاتمه دادن رابطه استفاده کنید و یا (2) می توانید دیگر جنبه های مثبت را تشویق کرده و ارج نهید (تقویت نقاط مثبت).
چه چیزهایی باعث می شود شما همسرتان را دوست داشته باشید و از او قدردانی کنید؟ هنگام بروز یک مشکل، حافظه رویدادی خود را به کار گیرید، به گذشته برگردید و جوک های بامزه، خاطرات و حوادث زندگی تان را مرور و یادآوری کنید؛ این بدان معنا نیست که واقعیت را انکار کنید، بلکه با این کار موجب می شوید تا رابطه از روی محبت و دوست داشتن ادامه یابد نه از روی ترس.
در نهایت، اگر شما در جستجوی اشتباهات همسرتان باشید ممکن است همواره چیزی را کشف کنید، همچنین اگر شما در جستجوی خوبی باشید باز هم ممکن است چیزی را برای آن کشف کنید؛ بستگی دارد به اینکه شما در جستجوی چه چیزی هستید. زوج های شاد نقاط مثبت را برجسته می سازند و در پی آن نیز هستند.
در مورد خدمات مرکز ما در زمینه ازدواج بخوانید:
خدمات مشاوره پیش از ازدواج
8. مسائل را فقط معطوف به حال بدانید نه به صورت الگوهای تعمیم یافته
در یک رابطه سالم، هر شخصی از بزرگنمایی بیاناتی مانند “تو همیشه…” و یا”تو هرگز…” اجتناب می کند. یک نمونه از رفتاری که شما دوست ندارین توصیف کننده رفتار طرف مقابل شما در کل ارتباط نیست. برای ما راحت است که موارد را در قالب الگوهایی بزرگ نشان دهیم اما، وقتی که شما این مباحث را برای دیگران به کار می گیرید، در واقع انبوه گفته های تعمیم یافته، به نوعی زخم های گذشته را تازه می کند. هریک از این موارد را به عنوان واقعۀ یکتا و تکرار نشدنی درمان کنید، مگر در حالتی که واقعاً مطمئن شوید خواهان پایان دادن به آن هستید.
9. مسئولیت رشد در زندگی بر عهده خود شماست و از اینکه ارتباط را مانع پیشرفت خود بدانید بپرهیزید.
در یک رابطه سالم، خارج از ارتباط با شریک زندگیتان، فضایی را به خود اختصاص می دهید. مع الوصف، او (مرد) در قبال زن تعهد دائم دارد، نه همچون یک نوع آشنایی زود گذر.در یک رابطه ناسالم، شما خودتان را با پیوند تعریف می کنید و خود واقعی تان را نادیده می گیرید. ارتباطات نوعی قرارداد معنوی است که به ما کمک می کند که به سمتی پیشرفت کنیم که می خواهیم. وقتی که ارتباط با روشی مطلوب حاصل شد، زمان آن است که موقعیت تان را دوباره ارزیابی کنید.
10. آنچه را که می خواهید بگویید به جای انچه نمی خواهید.
بین غر و لند کردن و اظهار نظر سازنده تفاوت وجود دارد. در ارتباط سالم، شما در پی آنچه می خواهید باشید، هستید. به عنوان مثال، بهتر است بگویید ” می خوام با خانواده منم وقت بگذاریم” تا اینکه بگویید “ما بیشتر با خانواده تو وقت می گذاریم تا خانواده من” رویکرد و دیدگاه مثبت شما باید موجب راحتی و آسایش همسرتان شود نه اینکه علامت اعلان جنگ باشد.
11. شما فردی آزاد و صادق هستید نه پرخاشگر منفعل
گفتن”هرچه تو میخواهی”ممکن است مسئله را اکنون فرونشاند اما، موجب پیدایش الگوهایی از سردی و تنفر می شود. در یک رابطه سالم، شما مسئول تصمیماتی که اتخاذ می کنید هستید و آنها را نیز به روشی خوب و سالم برآورده می سازید.
12. معذرت خواهی می کنید زیرا که شما متوجه عملتان شده اید نه اینکه فقط قائله را ختم کنید.
سریع نگویید” متأسفم” و یا نقش یک فدایی را ایفا نکنید. عذرخواهی به معنای ختم شدن قائله نیست؛ بلکه راهیست برای غلبه بر یک مشکل با همکاری یکدیگر. در یک رابطه سالم شما شادی را برمی گزینید تا به حق بودن را. برای این هدف، به معذرت خواهی تان با نشان یک وضعیت مانند” متأسفم، اما….” پایان ندهید؛ بلکه به جای آن مسئولیت کارتان را بپذیرید (“متأسفم چون من…”).
13. هر روز عشقتان را همسرتان نشان دهید، نه در مواقع خاصی.
در گذشته با اشخاصی برمی خوردم که حس می کردند” گفتن دوست دارم” از ارزشش می کاهد و شخص ترجیح می داد که این جمله را برای مواقع خاصی به کار برد. یک رابطه سالم بر پایه صمیمیت، ابراز مثبت و ارتباط است. هر کس وظایف خود را در قبال دیگری می شناسد. لازم نیست خود را به زحمت بندازید اما باید خالصانه باشد، مانند گفتن اینکه: تو یک دوست شگفت انگیزی. در یک رابطه سالم، عشق از طریق واژگان، اعمال و ژست ها بیان می شود.
14.زمانی را برای بودن با یکدیگر صرف کنید.
چگونگی و کیفیت با هم بودن موجب ارتباط و پیوستگی دو نفر با یکدیگر می شود؛ البته، منظور داشتن یک ارتباط رسمی نیست. چه بسا، صمیمت بر اساس رابطه هوشیار ایجاد شود. مثلاً، خواندن روزنامه بصورت همزمان، ورزش کردن با یکدیگر و یا به اشتراک گذاشتن جریان های روزمره صبح تان؛ این مواردمربوط به کیفیت زمان است نه مقدار و کمّیت. فردی ممکن است روی کاغذ عالی باشد اما بدون این زمان گذاشتن های کوتاه در طول روز، کاری از پیش نمی برد.
15. انتخاب های همسرتان را شخصی نکنید.
آنها را همانظور که هستند بپذیرید و سعی در تغییر انتخاب هایشان نداشته باشید. مشکلات تنها زمانی هستند که شما انها را مشکل بپندارید. زمانی که انتخاب ها و تصمیمات همسرتان را بپذیرید، می توانید با انها زندگی کنید، و انها را مربوط به خود ندانید.
ابزار و روش های های زیادی وجود دارد تا بتوانیم از رابطه های ناسالم جلوگیری به عمل آوریم. به خودتان بستگی دارد. آیا در ارتباطتان خالص هستید؟ آیا انتخاب هایتان از صمیم قلب و با تمام وجود صورت گرفته است؟ یک عشق سالم طوری است که با پایان یافتن روز، انرژی گرفته اید، در حالی که در یک عشق ناسالم، رابطه خشک و گسستنی حکمفرماست.

برچسب ها: روان شناسی ارتباط ,زوج درمانی ,زوج های سالم ,عادات زوج های سالم ,مشاوره ازدواج ,مشاوره خانواده ,

نتایج جستجو در گوگل: روان شناسی ارتباط,  روان شناسی ارتباطات,  روان شناسی ارتباط با مشتری,  روان شناسی ارتباط با دیگران,  روان شناسی ارتباط موثر,  روان شناسی ارتباطی,  روان شناسی ارتباط غیر کلامی,  کتاب روان شناسی ارتباط,  ارتباط فلسفه و روان شناسی,  ارتباط روان شناسی و ادبیات,  زوج درمانی,  زوج درمانی هیجان مدار,  زوج درمانی چیست,  زوج درمانی شناختی رفتاری,  زوج درمانی گاتمن,  زوج درمانی راه حل محور,  زوج درمانی هیجان مدار چیست,  زوج درمانی رفتاری,  زوج درمانی روابط موضوعی,  زوج درمانی روابط شی,  

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


*