relationship
برقراری روابط جنسی رضایت‌بخش
خرداد ۳۱, ۱۳۹۴
healthy_foods
توصیه‌های غذایی برای کاهش فشارهای عصبی و افسردگی
خرداد ۳۱, ۱۳۹۴

نقش ورزش در کاهش استرس

sport for relaxation

ورزش کردن یکی از روش‌هایی است که همه متخصصان و صاحبنظران در مورد آن در خصوص کا هش استرس هم‌عقیده هستند. ورزش یک راهبرد مناسب و کارآمد برای تامین سلامت جسمانی و روانی افراد است. امروزه متخصصان به ورزش به عنوان راهبردی اثربخش در ایجاد آرامش و کاهش استرس عقیده دارند. ورزش انسجام فیزیولوژیکی بدن را افزایش می‌دهد و به افراد کمک می‌کند تا وزن ایده‌آل را حفظ کنند و احتمال چاقی را کاهش دهند. ورزش مداوم ضربان قلب را به صورت کلی کاهش می‌دهد، چون ورزش باعث قوی شدن قلب شده و قلب قوی می‌تواند میزان بیشتری از خون را در هر ضربه پمپاژ کند. ورزش منظم و مناسب نیروی عضلانی، استقامت و انعطاف‌پذیری را افزایش می‌دهد و تنش عضلانی مزمن را تسکین می‌بخشد. ورزش کارآیی قلبی – تنفسی را بهبود می‌دهد و با خستگی مفرط و بی‌خوابی مبارزه می‌کند. همچنین ورزش موجب کاهش چربی، فشار خون، کلسترول، افت کارکردی و مرگ و میر می‌شود.
ورزش موجب افزایش گردش خون می‌شود و باعث می‌گردد که فرد عمیق‌تر نفس بکشد، ورود اکسیژن را همچنین به بدن افزایش می‌دهد و سلول‌های ایمنی را تغذیه می‌کند. تغذیه سلول‌های ایمنی نیز مقاومت بدن را در برابر بیماری افزایش می‌دهد. همچنین ورزش تحمل بدن را در برابر تغییرات دما (گرما و سرما) بهبود می‌بخشد.
به طور کلی فواید عمومی ورزش به شرح زیر می‌باشد:
1- ملاقات با مردم و اجتماعی شدن
2- افزایش نیرو و استقامت جسمانی فرد. کسانی که ورزش می‌کنند، می‌توانند کارها را بدون خستگی انجام دهند
3- جایگزینی ماهیچه به جای چربی و افزایش کشیدگی طبیعی عضلات
4- کاهش وزن و بهره‌گیری و جذب بهتر غذا
5- بهبود وضع ظاهری از طریق کشیدگی عضلات و کاهش وزن
6- نیرو بخشیدن به قلب و ریه‌ها و بهبود گردش خون و کاهش ضربان قلب و پایین آمدن فشار خون. ورزش موجب افزایش حرکت گلبول‌های قرمز و در نتیجه تسهیل جریان خون در سرتاسر بدن می‌گردد.
7- بهبود توانایی فرد برای خواب و آرمیدن.
8- ارتقای عملکرد قلب و کاهش بیماری‌های قلبی.
اما آن‌چه که به بحث ما مربوط می‌شود، بررسی تاثیر ورزش و کاهش استرس می‌باشد که ورزش علاوه بر کاهش استرس، افسردگی و اضطراب را هم کاهش می‌دهد. ورزش یک راهبرد اثربخش در ایجاد آرامش و کاهش استرس است و در واقع یک سوپاپ ایمنی برای استرس فراهم می‌کند.
ورزش‌هایی مانند دومیدانی، شنا، پیاده‌روی سریع، دوچرخه‌سواری، قایقرانی، طناب زدن، وزنه‌برداری که هم باعث افزایش ضربان قلب و تنفس می‌شوند، بیشترین تاثیر را در کاهش میزان استرس دارند. علاوه بر اینها بتوانید هفته‌ای یک بار به کوه بروید و از آرامش و هوای پاک کوهستان بهره‌مند شوید، میزان استرس شما به شدت کاهش پیدا می‌کند.
در هنگام ورزش کردن به نکات زیر نیز توجه داشته باشید:
– آن‌چه را که می‌خواهید از طریق ورزش به دست بیاورید، در ذهنتان تجسم کنید. خودتان را در حال دستیابی به فواید ورزش در نظر بگیرید.
– اعتدال و میانه‌روی را فراموش نکنید. یعنی این‌که فرد باید به آرامی ورزش را شروع کند و خود را خسته نکند و تحت فشار قرار ندهد. ورزش باید وسیله تفریح و سرگرمی باشد، نه عذاب و زجر.
– روی همه فواید ورزش تمرکز کنید و آنها را مورد توجه قرار دهید. در این حالت احساس می‌کنید که آرامش و انرژی شما بیشتر می‌شود. سرحال می‌شوید، دقت و تمرکز حواستان بیشتر می‌شود و خوابتان بهبود می‌یابد.
– پیشرفت ورزشی خود را ثبت و یادداشت کنید و آنها را نگه دارید. این یادداشت‌های روزانه و هفتگی مربوط به پیشرفت، انگیزه شما را ارتقا می‌دهد و می‌تواند برای چک کردن وزن و فشار خونتان مورد استفاده قرار گیرد.
– سعی کنید ورزش را با دیگران انجام دهید. ورزش کردن با کسانی که روابط صمیمانه‌ای با آنها دارید، باعث لذت بیشتر شما و اثربخشی بیشتر ورزش خواهد شد.
– یک برنامه مناسب ورزشی را تدوین کنید، بیشتر ورزش‌هایی را انجام دهید که علاقه بیشتری به آنها دارید.
– بهترین نوع ورزش برای کنترل استرس و سلامتی ورزش‌های ملایم و موزون می‌باشد. نسبت به برنامه ورزشی خود تعهد داشته و آن را به اطلاع اطرافیان برسانید.
– یک جدول زمانی برای ورزش کردن خود مهیا کنید.
پس از آشنایی با تاثیر آرمیدگی عضلانی، ورزش و تغذیه در کاهش استرس، حال نوبت به آن رسیده است که با سایر روش‌های کاهش استرس آشنا شوید. تحقیقات نشان داده است که افراد برونگرا افرادی که دارای شبکه وسیعی از دوستان هستند، معمولا دارای آرامش بیشتری هستند. وقتی که شما در یک جمع صمیمانه با دوستان همفکر خود قرار می‌گیرید، احساس می‌کنید که در مقابله با مشکلات زندگی تنها نیستید، بلکه دوستان نزدیک و دلسوزی دارید که در هنگام بروز مشکلات به شما کمک خواهند کرد. اگرچه ممکن است در هنگام بروز سختی‌ها و مشکلات بسیاری از دوستان و نزدیکان از شما جدا شوند و هیچ کاری هم برای شما انجام دهند، اما تصور این‌که دارای یک مجموعه از دوستان صمیمی و دلسوز هستید که همیشه در کنار هستند، خود به خود به شما آرامش می‌دهد، بنابراین سعی کنید از این راهکار به بهترین وجه استفاده نمایید. یعنی این‌که تعدادی دوست صمیمی و همفکر برای خود انتخاب نمایید و هفته‌ای یکی دو بار یک اجتماع دوستانه تشکیل دهید، جشن برگزار نمایید، به کوه بروید، مهمانی بگیرید و… شاید برای شما باورکردنی نباشد که این روش تا چه حد می‌تواند میزان استرس شما را کاهش دهد. همه ما می‌دانیم که میزان استرس در دو دهه قبل به مراتب کمتر از میزان استرس در جامعه فعلی ما بوده است. اگرچه جامعه فعلی ما نسبت به بیست سال گذشته به شدت تغییر کرده و متحول شده است، اما یکی از عوامل اصلی افزایش استرس در جامعه ما کاهش ارتباطات اجتماعی است. کاهش ارتباطات اجتماعی باعث شده است که انسان امروزی در جمع زندگی می‌کند، اما در اصل تنهاست. اما وقتی که بتوانیم این ارتباطات اجتماعی را افزایش دهیم، از میزان تنهایی ما کاسته می‌شود و به دنبال آن آرامش بیشتری پیدا می‌کنیم.
در نظر داشته باشید در خیلی از مواقع این خود ما هستیم که می‌توانیم با ارتباط برقرار کردن با افراد جامعه، همکاران، دوستان، افراد خانواده و بسیاری از کسانی که در زندگی ما هستند، از مشکلات روحی و فکری خود کم کنیم.

بیوفیدبک در درمان استرس بسیار موثر است.

برچسب ها: بیوفیدبک ,درمان استرس ,نوروفیدبک ,کاهش اضطراب ,

نتایج جستجو در گوگل: بیوفیدبک,  بیوفیدبک روده,  بیوفیدبک و نوروفیدبک,  بیوفیدبک در اصفهان,  بیوفیدبک تراپی,  بیوفیدبک کف لگن,  بیوفیدبک یبوست,  بیوفیدبک میگرن,  بیوفیدبک در روانشناسی,  بیوفیدبک در ارومیه,  درمان استرس,  درمان استرس و اضطراب,  درمان استرس و تپش قلب,  درمان استرس کودکان,  درمان استرس در کودکان,  درمان استرس با طب سنتی,  درمان استرس در طب سنتی,  درمان استرس وافسردگی,  درمان استرس و اضطراب شدید,  درمان استرس شدید,  

9 دیدگاه ها

  1. نیلو گفت:

    ممنون مطلب مفیدی بود.

  2. علی ربانی زاده گفت:

    بسیار عالی

  3. reza گفت:

    سلام دوستان
    من خیلی کسل و بی حوصله شدم افسردگی همه وجودم رو فرا گرفته الان روی سینه ام فشار ریادی رو حس میکنم.لطفا هر ورزش و یا کلاس مفیدی رو که میشناسید بهم معرفی کنید

  4. سپيده گفت:

    خب اول باید ببینی به چه ورزشهایی علاقه داری یا میتونی بری یا با بدنت تناسب داره.از همه مهمتر اگر یکی هم پیدا کنی پا به پات بیاد ورزش و هم صحبت باشه خیلی خوبه تو روحیت هم تاثیر مثبت داره.اگر هم نبود میتونی بری یه باشگاه ثبت نام کنی اونجا با یکی آشنا میشی

  5. علي گفت:

    من میگم شنا خیلی خوبه هم برا روحیه هم برای بدن .بدن سازی هم یه جورایی مکمل همه ورزش هایت دو و پیاده روی هم خوبه

  6. hosein گفت:

    ورزشهای هوازی برای از بین بردن استرس خوبه البته ورزش شادی هم هست.ایشالا زودتر از این وضعیت بیرون بیایی

  7. reza گفت:

    شنا رو دوست دارم ولی با این بی حوصلگی و بی حسی بعید میدونم بتونم دنبال شنا برم.ولی از راهنماییتون ممنون

  8. setare گفت:

    بیشتر چه ورزشهایی برای درمان افسردگی مفید می باشد؟؟؟

  9. مشاور گفت:

    به طور کلی سه نوع ورزش داریم : روزشهای هوازی,ورزشهای غیر هوازی و ورزشهای مهارتی.ورزشهای هوازی سبب می شوند اکسیژن به اندازه ی کافی به بافت ها برسد.مثلا در حین دویدن به مدت ۲۰ دقیقه در حالیکه بتوان با همراه خود صحبت کرد نمونه ای از ورزش هوازی است.این نوع ورزش توان قلبی- عروقی را بالا می برند.ورزش های بی هوازی معمولا به صورت حرکات سریع و قدرتی که در مدت کوتاهی انجام می شوند و در حین انجام نفس در سینه حبس می شود.وزنه برداری و یا شرکت در دوی ۱۰۰ متری نمونه ای از این نوع ورزشهاست.این نوع ورزش سرعت ، قدرت و حجم عضلات را افزایش می دهد.ورزش های تقویت کننده ی مهارت مثل گلف ، یوگا و تنیس سبب افزایش انعطاف پذیری ، عتادل و توان عضلانی می شوند.هماهنگی عصب- عضله را افزایش می دهند.
    به طور کلی مهم نیست چه نوع ورزش انجام شود.هر شخص بر حسب شرایط و علاقه خود به یک نوع ورزش از این انواع می پردازد.مثلا در شخصی که پوکی استوخان دارد ورزش های بی هوازی مثل وزنه زدن ارجح است.در فردی که میخواهد توان قلبی- عروقی خود را افزایش دهد ورزش های هوازی بهترند و در شخصی که به دنبال تعادل و هماهنگی عضلانی است بهتر است ورزش های نوع سوم رو انجام دهد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*